Kaikissa
prosesseissa arvo kasvaa sitä mukaa kun työvaiheita tehdään eteenpäin.
Tyypilliset työvaiheet ovat tutkimus ja kehitystoiminta, muotoilu, suunnittelu,
osalogistiikka, valmistus, tuotelogistiikka, markkinointi, myynti ja lopuksi
huolto- ja neuvontapalvelut. Tämä sama vaihejako sopii myös palvelualoille kuten
matkailuun ja kauppaan pienen ajatusharjoittelun kautta.
Nykymaailmassa
tuotteen arvonlisäyksestä tapahtuu vain noin 40 % tuotteen valmistuksessa.
Ketjun alkupäässä eli tuoteoikeuksissa, tuotekehityksessä, muotoilussa ja
suunnittelussa arvonlisäyksestä syntyy noin kolmannes. Samalla tavalla ketjun
loppupäässä eli tuotteen logistiikassa, markkinoinnissa ja kuluttajapalveluissa
syntyy viimeinen kolmannes arvonlisäyksestä. Esimerkiksi Applen puhelimista jää
USA:aan noin 60 % myyntihinnasta, vaikka ne valmistetaan maan ulkopuolella.
Suomen
kansantalous on nyt madellut jo 8 vuotta. Suomi putosi dramaattisesti välituottajamaaksi
vuosina 2009-2012. Välituottajan roolina on siis saada vain alle puolet
tuotteen myyntihinnasta itselleen. Vielä huonompi asema on välituottajan lukuisilla
alihankkijoilla. Suomen vahvoja omia tuotteita olivat aiemmin mm. laivat,
paperikoneet, hissit ja Nokian puhelimet. Suomen nykyisiä tuotteita ovat mm. mineraalit,
kemikaalit, paperi, selluloosa ja sahatavara.
Suomen
heikon bkt:n kehityksen syyksi on siis paljastumassa heikko arvoketjun hallinta
eli liikaa arvoketjun osia sekä alku- että loppupäästä on valunut muihin
maihin. Kuinka tämä on ylipäätään mahdollista korkean koulutustason maassa?
Mikä
neuvoksi? Tarkastellaanpa asiaa valtion tasolla, maakuntatasolla tai
kuntatasolla, niin tarvitaan omia vahvoja aloja, joilla tehdään myös
tuotekehitystä ja tuotetaan asiakkaille myös jälkipalveluja. Nämä vahvat alat
tuottavat bkt:n kasvua ja verotuloja parhaiten. Omiin vahvoihin aloihin ja
niiden syntymiseen sekä kehittymiseen kannattaa panostaa. Merkkejä tästä on
nähtävissä esimerkiksi uusissa rakentamisen tavoissa: asiakkaasta pidetään
huolto kaikilla tasoilla.
Toisena
keinona on alihankkijoiden roolin vahvistaminen osakokoonpanijoiksi ja myös varaosien
toimittajaksi. Alihankkijasta voi kehittyä myös loppuasiakkaan auttaja. Samalla
tavalla esimerkiksi mökkiyrittäjä voi tehdä arvonlisäystä panostamalla
sisältötuotantoon kuten luontokuvaukseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.