Kuntayhtymän puolesta puhuvat jo käytännössä saadut näytöt laajan alueen sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisessa. Etelä-Karjala ja Kainuu ovat esimerkkejä tästä. Valtakunnan politiikassa kuntayhtymillä on vahva kannatus erityisesti Keskustan riveissä. Vastuukuntamallista näyttöjä ei ole SOTE-sektorilla, mutta Suomen hallitus ja erityisesti Kokoomus uskovat vahvasti siihen. Vastuukuntamallista on jo kuitenkin positiivista näyttöä esimerkiksi aluepelastuslaitoksissa.
Kun itse ynnään kaiken tämän hetkisen tiedon yhteen, niin
päädyn vastuukuntamallin kannattajaksi. Yksi asia joka vie ajatustani tähän
suuntaan, on se, että erityisvastuualueille (ERVA) on kaavailtu juridisen
oikeushenkilön asemaa ja käytännössä kuntayhtymän olomuotoa. Tästä puolestaan
seuraa se, että kuntayhtymän jäseniä olisivat vastuukunnat, jotka järjestävät
sote-palvelut.
SOTE-uudistuksen keskeisin peruste hallituksella tuntuu
olevan kustannusten hillintä. Voidaan kuitenkin aiheellisesti kysyä, että kenen
kustannusten hillintä? Valtion vai kunnan? Kunnan vai kuntayhtymän? Maakunnan
keskuskaupungin vai pienen reunakunnan?
Meillä Pohjois-Karjalassa olemme itse ryhtyneet tuumasta
toimeen ja päättäneet käynnistää koko maakunnan kattavan
kuntarajariippumattoman sote-palvelutarveselvityksen. Tähän liittyy olennaisena
lähtöolettamana ns. Turusen tikkataulu-mallin käyttäminen palvelurakenteen
kuvaamisessa. Me Nurmeksessa olemme kaivaneet tämän mallin ”naftaliinista” jo
viime kesän valtuustoseminaarissa ja olemme tämän mallin pohjalta käyneet
vuoropuhelua valtion ja naapureiden kanssa.
Tässä vaiheessa näyttää siltä, että kuntarakenneuudistus
on muuttumassa sote-vetoiseksi. Hyvää tässä on se, että sotesta ei tule
pakopaikkaa kuntarakennemuutoksille eli sutta pakoon juostessa karhua ei
tulekaan vastaan.
Ja lopuksi vielä se tärkein asia: Pielisen Karjalan
kannattaa edelleen yrittää 20 000 asukkaan järjestämisväestöpohjaa. Tämä
mahdollistaisi sosiaalipalvelujen järjestämisessä suuremman sanavallan. Tällöin
meillä olisi Joensuun johtokoiran valjakossa myös Pielisen Karjalan veturi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.