Suomen valtio värkkäilee rahapulassaan itselleen uusia
virsuja. VIRSU-niminen kansliapäälliköistä koostuva työryhmä on laatinut neljä
eri mallia Suomen uudelle aluehallinnolle. Millaisia nämä suunnitelmat
hehtaarisaappaista oikein ovat, nyt kun maa routii ja pussin pohja paistaa?
Ensimmäinen VIRSU-malli on nykymallin jatke, jossa
valtiolla olisi kaksi rinnakkaista virastosarjaa useimmissa nykyisistä
maakunnista: aluehallintovirastot ja ELY-virastot. TE-toimistot olisi tosin
yhdistetty ELY:hin. Tämän mallin heikkoutena on jo nykyisin vallalla oleva
hurja matriisiviidakko, jossa ELY-keskuksen virkamiehellä voi olla useita eri
esimiehiä ja vieläpä eri paikkakunnilla. Nykyisin yhtä ELY:ä ohjaa peräti 8 eri
ministeriötä. Malli ei myöskään tuo kaivattuja lisätehoja hallintoon.
Toinen VIRSU-malli tarkoittaa lääninhallitusten paluuta
Suomeen ”suurlääneittäin”. Suomeen syntyisi sote-uudistuksen miljoonapiirien
tapaan 3-5 isoa aluevirastoa. Jokainen näistä hoitaisi oman maantieteellisen
alueensa ohella myös jotain valtakunnallista sektorivastuuta. Viraston
toimivalta olisi siis pääosin alueellinen, mutta osassa tehtäviä se olisi
valtakunnallinen. Tämä malli olisi huono pienille maakunnille kuten
Pohjois-Karjalalle.
Kolmas VIRSU-malli olisi kahden viraston malli, jossa
molempien virastojen toimialue olisi koko maa. Virastoilla olisi x-määrä
alueellisia toimipisteitä. Tämä malli poistaisi Aveilta ja Elyiltä
itsenäisyyden. Pidän tätä mallia Pohjois-Karjalan kannalta hyvänä. Malli olisi
tasapuolinen kaikkia maakuntia kohtaan ja voisi parhaimmillaan palauttaa
maakuntaamme takaisin jo täältä paennutta päätösvaltaa.
Neljäs VIRSU-malli tarkoittaisi maakuntien liittojen
vahvistamista, koska niille annettaisiin aluekehittämisen tehtävät. Tässä
mallissa valtiolla olisi aluehallinnon virastot ja kunnilla kuntayhtymäpohjalta
toimivat maakuntaliitot, jotka saisivat valtion aluehallinnon nykyiset
alueelliseen kehittämiseen liittyvät tehtävät. Malli tarkoittaisi
maakuntaliittojen määrän vähentämistä nykyisestä. Tämän mallin heikkoutena
pidän kuntien kukkarolla käyntiä: lisääntyvien tehtävien käyttöpääoman rahoitus
jäisi kuntien kontolle.
Jos minä olisin suutari, niin valitsisin kolmannen mallin
mukaiset virsut. Ne olisivat kustannustehokkaat sekä valtion että kuntien
kannalta. Leo Tolstoi sanoi kerran: ”Kaikkein voimakkaimmat soturit ovat kärsivällisyys
ja aika”. Mutta onko valtiolla enää aikaa lykätä uudistuksia? Pitäisiköhän
Tolstoin sanat kääntää uuteen muotoon? ”Kaikkein vaarallisimmat viholliset ovat
uudistukset, joita meillä ei enää ole varaa lykätä”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.