Suomen kunnat ovat tarkkoja rahan käyttäjiä. Kunnat
käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluihin (sote) vähemmän rahaa, kuin niiden
laskennallisesti tulisi käyttää. Ne pitävät siis menokurin ohjaksia käsissään. Kunnat
maksavat Itä-Suomessa omista sotemenoistaan noin 55 prosenttia ja valtio maksaa
45 prosenttia. Jatkossa nämä prosentit lähestyvät toisiaan.
Uuden sotelain voimaantulon jälkeen kuntien keinot soten
menokurin hillintään vähenevät. Kun eduskunta hyväksyy uuden sotelain, niin
soten miljoonapiirin saavat oikeuden laskuttaa kaikkia alueensa kuntia samalla
euromäärällä per asukas. Laskutuksen perusteena ei siis ole kysyntä tai tarve,
vaan uuden valtionosuusjärjestelmän laskentatekijät. Esimerkiksi Nurmeksen
kaupungin vuosilasku kasvaisi jopa noin 1,2 miljoonaa euroa. Kuinkahan paljon
parempaa palvelua me saamme, kuin mitä itse tarvitsemme?
Mistä löytyy uuden soten menokuri, ja kenen intressissä
tämä menokuri on? Asiasta on syytä olla huolissaan, koska soten miljoonapiirien
ohjauksesta vastaa sosiaali- ja terveysministeriö, jolla on vähän omia näyttöjä
menestyksekkäästä talousohjauksesta. Esimerkiksi ministeriön oman alan
erikoisyksikkö THL on paisunut jo 1300 hengen asiantuntijaorganisaatioksi.
Kuntien menokurin ytimessä ovat tuottavuusohjelmat.
Esimerkiksi meillä Nurmeksessa soten osalta tuottavuusohjelma on vuosina 2015–2018
yhteensä 1,2 miljoonaa euroa. Valtion budjettiriihessä Stubbin hallitus otti
käyttöön erikoisen instrumentin eli soten budjettirajoittimen arvoltaan 650
miljoonaa euroa. Mutta kun katsomme asiaa suurennuslasilla, niin huomaamme että
tämä pitää lisätä entisen miljardin rakennepaketin päälle, ja asian
toimeenpanovastuu on kunnilla itsellään. Kuntien on siis itse etsittävä
säästöjä yhteensä 1 650 000 000 euron arvosta. Samanaikaisesti esimerkiksi
Pohjois-Karjalan kuntien osalle on yhteensä lankeamassa jopa
42 000 000 euroa suurempi soten vuosilasku.
Minä näen menokurin ytimessä matalan sotelaskun
lähtötason, kannustavan sotetuotantomallin käyttöönoton ja valtakunnallisen
budjettirajoittimen, jonka kestävä taso on tämänhetkisen kuntatalouden
vinkkelistä vain 1 % vuodessa. Deflaation kuilun partaalla oleva Suomi joutuu
totuttelemaan myös miinusmerkkisiin ”kasvuprosentteihin”. Siinäpä menokuria
kerrakseen…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.