Kuntien valtuustojen rooli on muuttumassa lähivuosina
päättäjästä resurssien antajaksi. Syynä tähän ovat isot hallintoremontit, joita
valtiovalta tekee kestävyysvajeen korjaamiseksi. Epäreiluksi tilanteen tekee
se, että kun me pienet kaupungit ja kunnat olemme jo sopeuttaneet toimintamme
demografiseen muutokseen, niin nyt kun tämä sama muutos on tullut suuriin
kaupunkeihin, niin valtiovalta pakottaa myös meidät pienet uudelleen mukaan
maksutalkoisiin.
Ennen kuntien valtuustot päättivät esimerkiksi
lähihoitajien määrästä, vanhuspalvelujen mitoituksesta, lukion toiminnasta tai
kunnan asiakaspalvelusta. Nyt vireillä oleva sote-uudistus ja toisen asteen
koulutuksen lakiuudistukset sekä valtionhallinnon virsu-linjaukset muuttavat
asetelmaa rajusti.
Jatkossa valtuustot ovat antajia, koska niillä ei ole
budjettivaltaa esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalvelujen asioissa. Valtuustot
antavat muille organisaatioille laskutusoikeuden, henkilöstön ja kiinteistöt.
Esimerkiksi meillä Nurmeksessa sote-uudistus tarkoittaa 32 miljoonan euron
poistumista valtuuston päätösvallasta, 250 henkilön siirtymistä toisen
työnantajan palvelukseen ja 2 hehtaarin toimitilojen antamista toisen toimijan
käyttöön. Tämän päälle saattaa vielä tulla tukipalveluhenkilöstön ja Pielisen
Karjalan tilitoimiston henkilöstön tehtävien ja myös itse henkilöstön antamista
muille organisaatioille.
On varsin ennustettavaa, että toisen asteen koulutuksessa
ja virastojen asiakaspalvelussa tapahtuu samansuuntainen kehitys jo kolmen
seuraavan vuoden aikana. Nurmeskin joutuu tiukan paikan eteen valitessaan
monikerroskampuksen tai aluelukion filiaalin väliltä. Asiakaspalvelussa
puolestaan kunnat pakotetaan muodostamaan julkisen hallinnon ns. kivijalan
asiakaspalvelupisteet.
Pidän erikoisena sitä, että valtuustomme
kuntaliitospäätöksen jälkeen on ollut hiiren hiljaista ikään kuin mikään ei olisi
muuttunut. Tarkoittaako tämä vallan antamista virkamiehille? Tilanne on
absurdi: elämme suuren hallintoremontin keskellä ja meidän takkiin ei tartu
tästä edes pölyä!
Nurmeksen tie ja Pielisjärven tie ovat erilaisia. Vuoden
2020 paikkeilla Pielisjärvi olisi ollut Nurmeksen nykyisen valtuuston
päätösvallan kokoinen yksikkö. Puolestaan vuoden 2020 paikkeilla Nurmes tulee
olemaan Valtimon nykyisen valtuuston päätösvallan kokoinen yksikkö. Näiden
kahden mallin kokoluokkaerot ovat niin suuret, että jo pelkästään omasta systeemiteoreetikon
näkökulmastani organisaatiorakenne on esimerkiksi aivan erilainen.
Päättäjän ja antajan strategian voisi luulla myös olevan
erilaisia. Päättäjä muuttaa omaa toimintaympäristöään, mutta antaja sopeutuu
siihen. Nurmeksen kaupungin sopeuttaminen tähän uuteen antajan rooliin alkaa jo
vuoden 2015 talousarviossa. Me virkamiehet toimimme näet virkavastuulla. Meidän
takki ei ole teflonia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.