25.6.2012

Asiakas valitsee

Tähän asti kunnat ovat mitoittaneet palvelutuotantonsa kunnan asukasluvun ja asukasrakenteen mukaan. Tulevaisuudessa kolmanneksi tärkeäksi tekijäksi on nousemassa asiakkaiden valinnanvapaus. Asiakas saattaa valita toisin kuin kuntapäättäjät ovat arvelleet.

Asiakkaan oma valinta näkyy jo terveydenhuollossa, vanhuspalveluissa ja kouluissa. Esimerkiksi ammatillisen koulutuksen suosio näyttää yllättävän monet kunnat, jotka ovat lukioiden ylläpitäjiä. Vain runsas neljännes ikäluokasta hakeutuu oman kunnan lukioon. Terveydenhuollossa tämä valinnanvapaus lisääntyy koko ajan.
Asiakkaan valintavapautta lisäävät lakimuutokset, palvelusetelijärjestelmä sekä yksityisen tarjonnan lisääntyminen. Nämä muutokset asettavat kovia haasteita myös Nurmeksen kaupungin palvelujen mitoitukselle. Tulevaisuus pitää ymmärtää oikein.

Elokuun lopulla Nurmeksen kaupunginvaltuusto aloittaa uuden strategian valmistelun. Näen tämän strategian tärkeimpänä kysymyksenä sosiaali- ja terveyspalvelujen mitoituksen ja tuottamistavan valinnan. SOTE-työryhmällämme on siis haasteita edessä. ELO-työryhmällä on samantyyppisiä haasteita koulutustarjonnan suunnittelussa. Meidän muut työryhmät eli TULO, ILO ja YTY voivat keskittyä työssään enemmän hyökkäysstrategiaan.

Strategiatyössämme on tärkeää ymmärtää se, millä perusteella asiakas valitsee ja se millä perusteella palvelujen mitoitus tulisi tehdä Nurmeksessa. Nämä kaksi asiaa yhdistyvät mielestäni parhaiten sanoissa palvelujen houkuttelevuus. Uskon, että opimme ymmärtämään miten asiakas valitsee Nurmeksessa. Se olisi menestyksemme salaisuus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.