Asiakkaan
oma valinta näkyy jo terveydenhuollossa, vanhuspalveluissa ja kouluissa.
Esimerkiksi ammatillisen koulutuksen suosio näyttää yllättävän monet kunnat,
jotka ovat lukioiden ylläpitäjiä. Vain runsas neljännes ikäluokasta hakeutuu
oman kunnan lukioon. Terveydenhuollossa tämä valinnanvapaus lisääntyy koko
ajan.
Asiakkaan
valintavapautta lisäävät lakimuutokset, palvelusetelijärjestelmä sekä
yksityisen tarjonnan lisääntyminen. Nämä muutokset asettavat kovia haasteita
myös Nurmeksen kaupungin palvelujen mitoitukselle. Tulevaisuus pitää ymmärtää
oikein.Elokuun lopulla Nurmeksen kaupunginvaltuusto aloittaa uuden strategian valmistelun. Näen tämän strategian tärkeimpänä kysymyksenä sosiaali- ja terveyspalvelujen mitoituksen ja tuottamistavan valinnan. SOTE-työryhmällämme on siis haasteita edessä. ELO-työryhmällä on samantyyppisiä haasteita koulutustarjonnan suunnittelussa. Meidän muut työryhmät eli TULO, ILO ja YTY voivat keskittyä työssään enemmän hyökkäysstrategiaan.
Strategiatyössämme on tärkeää ymmärtää se, millä perusteella asiakas valitsee ja se millä perusteella palvelujen mitoitus tulisi tehdä Nurmeksessa. Nämä kaksi asiaa yhdistyvät mielestäni parhaiten sanoissa palvelujen houkuttelevuus. Uskon, että opimme ymmärtämään miten asiakas valitsee Nurmeksessa. Se olisi menestyksemme salaisuus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.